T-shirts med tryk

Sort t-shirt med DTG-tryk i mange farver
T-shirt med mangefarvet DTG-tryk (Direct To Garment).
Designet for Vikingemarked i Hobro.

Siden 1960’erne har t-shirts fungeret som medie for politiske budskaber, sjove slogans, flot grafik, firma-logoer, brands og lignende.

Det smarte med t-shirten er, at budskabet kan komme langt omkring og blive set af mange mennesker. Endnu bedre er det, hvis man kan få en kendt person til at bære t-shirten, blive fotograferet og komme i medierne. Så kan budskabet komme virkeligt langt ud.

Nye tider med lavere priser

Nye trykkemetoder og optimering af arbejdsgangene har gjort, at priserne for t-shirt-tryk er faldet betydeligt de sidste år. Det har også betydet, at almindelige mennesker, små foreninger og virksomheder kan få trykt små oplag af t-shirts – noget der var næsten utænkeligt for bare få år siden.

sort t-shirt med hvidt tryk
T-shirt med tryk i én farve.
Designet for Vikingekampgruppen Fenris.
Sort t-shirt med flerfarvet tryk.
T-shirt med tryk i fem farver; hvid bundfarve og firefarvet tryk ovenpå.
Designet for Vikingekampgruppen Fenris.

Forskellige trykkemetoder

Der findes en del forskellige metoder til at trykke på t-shirts. Hvilken man vælger afhænger af antallet af t-shirts, der skal trykkes på, antallet af farver der skal trykkes, hvilken type tekstil der skal trykkes på og hvilken type farve eller motivet der skal trykkes.

Det er muligt at trykke med en enkelt farve eller ganske få farver – det er meget brugt til fx arbejdstøj eller t-shirts med enkle logoer.

Med andre trykkemetoder er det muligt at trykke flotte fotos eller grafik med gradueringer i rigtigt mange farver.

Ved t-shirttryk er det også muligt at trykke specialfarver med glimmer i eller “flock”-farver, som giver en fløjlsagtig overflade.

Rød t-shirt med ensfarvet tryk i sort/gråtoner.
Rød t-shirt med ensfarvet tryk i sort/gråtoner. Designet til Hobro Musikfestival 2000.
Lyseblå t-shirt med ensfarvet tryk i sort/gråtoner.
Lyseblå t-shirt med ensfarvet tryk i sort/gråtoner.
Designet til Hobro Musikfestival 2000.

Trykke-områder

Foruden at trykke på brystet (evt. kun i den ene side) eller fronten af t-shirten, er det muligt at trykke på ryggen og på siden af ærmerne. Hvert trykkeområde kræver dog en ekstra arbejdsgang, som selvfølgelig betyder en forhøjelse af t-shirtens trykkepris.

Det kan også være en mulighed at lave all-over-print – dvs. at hele t-shirtens yderside kan dækkes af designet. Det er fx ofte set ved merchandise for bands og musikere.

Dekorativbureauet har mange års erfaring med design til t-shirts.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial