Plakater

Plakater kaldes nogle gange også posters.

Størrelser og formater

En plakat er som regel mindst i str. A4, men ofte også større. Andre gængse formater er:

A3 = 29,7 x 420 mm
A2 = 420 x 594 mm
A1 = 594 x 841 mm
A0 = 841 x 1189 mm
B2 = 500 x 707 mm (50 x 70 cm)
B1 = 707 x 1000 mm (70 x 100 cm)

De fleste plakater designes som højformat, men kan lige så godt være i bredformat. Er der tale om salgsplakater er standarden dog højformat – så passer de til klaprammer og A-rammer.

Er det plakater til opklæbning er der for så vidt ingenting der er i vejen for at designet kan “vippes” fx 45 grader – og plakaterne, så opklæbes i en 45-graders vinkel den modsatte vej. Dét har jeg endnu ikke set nogen gøre, så det vil give en sjov optisk effekt.

Meget store plakater

Meget store plakater kan sammensættes af flere små plakater – det ser man ofte ved fx supermarkeder eller indkøbscentre, hvor reklamerne kan være ganske store.

Biografplakater

I biograferne har filmplakaterne nærmest fået deres eget liv, så det i dag er helt normalt, at der til en enkelt film bliver lavet en hel stribe af plakater med forskellige motiver, men også i forskellige formater. Og de bliver nu også vist digitalt på skærme – nogle gange som animerede plakater.

Mange samler på filmplakater – og der bliver også solgt nye filmplakater af ældre film. Filmplakater har med andre ord nogle gange ret lang levetid.

Valgplakater

Reglerne omkring valgplakater er meget rigide, og oftest vil et parti samle alle kandidater, der skal bruge valgplakater og afgive en samlet bestilling. Trykkerierne plejer også nærmest at konkurrere om at have de billigste priser på valgplakater.

Valgplakater er normalt ikke noget Dekorativbureauet beskæftiger sig med, men det skader selvfølgelig aldrig at sende en forespørgsel.

TIl gengæld kan trykkerierne ofte tilbyde gode priser på de produkter, der bærer navnet “valgplakater”, men det kan jo bruges til så meget andet; fx. til koncerter, markeder eller andre former for arrangementer.

Arrangementsplakater

Til koncerter, sports- og kulturarrangementer osv. er det meget brugt at få lavet plakater, flyers, billetter, programmer og lignende tryksager. Ofte er det lettest og billigst at få designet det hele på én gang og trykt alt samme sted, men ikke altid. Det kan derfor være en god idé at gøre brug af Dekorativbureauets erfaringer og kontakter for at få den mest optimale sammensætning af tryksager til en god pris.

Det er vigtigt at huske at få alle relevante informationer med omkring arrangementet – ikke mindst hvad det går ud på, hvor og hvornår det afholdes, hvad det koster at deltage, hvor man kan parkere, hvilke betalingsmidler kan bruges, hvem sponsorerer evt. arrangementer osv. osv.

Det kan også være en god idé at få et par friske øjne på plakaten – evt. at få læst en professionel korrektur; Det virker dumt at få trykt flere hundrede plakater og først bagefter opdage stavefejl i overskriften eller at informationerne ikke stemmer.

Dekorativbureauet har mere end 20 års erfaring med plakatdesign og -tryk til bla. kulturelle arrangementer og hjælper gerne med gode råd og praktiske løsninger.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial