Foldere

folder med rullefals fra Hotel Amerika Hobro
Stor folder i bredformat med rullefals fra Hotel Amerika Hobro.
Spa-fotos af Dekorativbureauet.

Foldere er i sagens natur en tryksag, der er foldet på en eller anden måde.

Mest almindelige er foldere med rullefals og foldere med Z-fals, der begge er en A4-side, der foldet to gange til en aflang pamflet i højformat – også kaldet M65-format. Resultatet bliver en tryksag med 6 sider, hvoraf en er en forside og en anden en bagside.

Folder med rullefals designet for Vikingemarked i Hobro 2016
M65-folder med rullefals designet for Vikingemarked i Hobro 2016.

Foldere kan dog også være større tryksager – fx en A3-side, der er foldet på højkant. Det er meget brugt som menukort.

Men foldere kan også være ret store trykark, der først er foldet den ene vej, derefter folder flere gange den anden vej, så der fremkommer flere sider end 6. Det er fx ofte brugt i turistindustrien, hvis der skal inkluderes et større kort, eller informationerne skal stå på flere sprog.

Foldere kan bruges til rigtigt mange forskellige formål – jeg vil prøve at nævne nogle:

Til virksomheder kan foldere forklare en service eller et produkt meget indgående på meget lidt plads. De bliver ofte ser i banker, på benzinstationer, i supermarkeder og dennslags steder.

Nogle gange vælger en virksomhed, at en hel række af deres produkter – eller måske en hel produktlinje – skal præsenteres med hver sin folder.

Andre brancher som ofte gør brug af folderen som kommunikationsmiddel er politiske partier, staten, regioner og kommuner samt rejsebranchen/turistbranchen.

Lille folder i atypisk størrelse og foldning. Designet for Alternativet Rebild i 2017.

Af alle tryksager, er folderen nok den som bliver brugt af flest mulige forskellige i både den private sektor, i det offentlige samt i fritiden til foreninger, klubber osv.

Det er efterhånden blevet billigt at få trykt foldere – også i ret små oplag. Det er derfor sjældent prisen, der skal afgøre om der skal trykkes en folder. Man skal måske nærmere tænke over, hvem målgruppen er; om de bedst og lettest rammes med en folder, eller om det er andre former for tryksager eller måske digitale tiltag, der skal til.

Dekorativbureauet har mange års erfaring med design og layout af foldere samt udvikling af indhold. Vi hjælper gerne med tips og gode råd om foldere eller andre tryksager.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial