Designmanual

En designmanual eller “designguide” er en beskrivelse, der med tekst, billeder, farver og eksempler viser, hvordan en designlinje og/eller en visuel identitet er opbygget.

Designmanualen viser også, hvordan man konstruerer forskellige former for grafisk materiale – fx annoncer. Det kan fx være logoets størrelse og placering i forhold til omgivende tekst og billedmateriale. Det kan også være, hvor meget “luft”, der skal være omkring de grafiske elementer, hvordan farverne skal tage sig ud på profiltøj og biler eller, hvilken type billeder, der ønskes brugt i en given sammenhæng.

En stor del af designmanualen plejer at omhandle skrifttyper, hvor de bruges, hvordan de bruges, hvor store størrelser, der må være tale om osv.

Man kan gå ned i endog meget små detaljer i designmanualen, og større firmaer eller institutioner som eksempelvis DSB eller Københavns Kommune, kan finde på at få designet deres egen skrifttype, som også kan være en del af designmanualen.

De fleste kan have gavn af at beskrive deres designs ud fra en manual. Det gør det lettere at blive skarp på en stor del af det grafiske arbejde, som også hurtigere kan fås fra hånden, når der er faste regler at følge.

Man behøver ikke være en stor, succesfuld, kommerciel virksomhed for at få lavet en designmanual; selv små enkeltmandsvirksomheder eller organisationer som Ungdommens Røde Kors eller Kirkens Korshær gør brug af designmanualer, fordi det letter det grafiske arbejde.

Skal du have hjælp til at få udformet din designmanual?

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial