Designlinje

En designlinje er den røde tråd, der går igennem eksempelvis en virksomheds, en forenings eller et produkts grafiske udtryk.

Eller sagt med lidt andre ord: det er den grafiske del af den visuelle identitet, som man bevidst har valgt at kommunikere ud til målgruppen.

Designlinjen kan være mere eller mindre omfattende – og hvis mere end én person skal sidde med det grafiske, vil det hele  ofte være beskrevet i en designmanual.

Hvad består designlinjen af?

Som regel vil en designlinje bestå af fx logo, farvevalg, skrifttyper, evt. skriftstørrelser og -tykkelser, grafiske elementer, bestemte billeder eller billedtyper, en maskot m.m.

Hvad gør man?

Mange har ikke gjort sig et bevidst valg omkring ovenstående elementer, men har alligevel en form for designlinje, hvor det hele passer sammen. Det er måske først når tingene ikke harmonerer, man opdager, at man bør sætte sig ned og træffe nogle beslutninger og grafiske valg.

Her kan det være en fordel, hvis man er virkeligt skarp på sit budskab, sine værdier og målgruppen som skal opfatte den visuelle kommunikation. Det er supervigtigt at både afsender og modtager har et fælles “sprog”. Ellers bliver kommunikationen utroværdig.

Der er fx stor grund til at Comic Sans-skrifttypen er så udskældt, for den kommunikerer “afslappethed”, “børn”, “tegneserier” og måske endda decideret “useriøs-hed”. I alle andre sammenhænge end disse, vil budskaber skrevet med Comic Sans miste noget af sin troværdighed.

Hvordan starter man?

Et godt sted at starte er at se på, hvad gør andre. Kollegaer, kunder, samarbejdspartnere, faggrupper? Som regel vil man finde, at der bliver brugt bestemte udtryk, bestemte farver, et bestemt billedvalg, bestemte skrifttyper osv.

Måske vil gerne ligne de andre rigtigt meget, eller man vil skille sig lidt ud fra de andre. I det første tilfælde skal man nærmest bare kopiere hovedløst fra de andre. I det andet skal man finde de kreative briller frem, så “anderledesheden” ikke stikker helt af, men så designlinjen får tilpas meget med twist til, at det grafiske udtryk ikke bliver for overdrevet.

Det bedste er, hvis designlinjen spiller maksimalt sammen med alle andre elementer. Fx indretning af lokaler, personalets påklædning og opførsel, ja, sågar den udendørs beplantning eller musikken, som bliver spillet i baggrunden. Alt har en påvirkning på målgruppen, og det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for detaljegraden.

Designlinjen er her et vigtigt sted at starte, da mennesket er meget visuelt orienteret, så man har en del forventninger til det grafiske udtryk.

Lidt om Dekorativbureauets designlinje

Som du måske allerede har fornemmet, er der gjort mange tanker bag Dekorativbureauet, der tager udgangspunkt i en bestemt fastlagt stil (detektiv), periode (1940’erne), geografi (USA), farvevalg (sort/hvid), typografi (avis) etc. Det har gjort det lettere at fastlægge en bestemt stemning og et visielt udtryk, der går ud over det normale.

Dekorativbureauet hjælper også gerne dig med dine valg og sammensætningen af en designlinje.