Bannerdesign

Banner designet for Vikingemarked i Hobro
Banner designet for Vikingemarked i Hobro

Mængden af bannere i bybilledet – og på landet – er nærmest eksploderet i takt med at trykkepriserne er faldet de sidste 10 år.

Der er mange ting, der gør et banner attraktivt: det er billigt at få trykt, det er hurtigt og let at hænge op selv (i hvert fald op til en vis størrelse) og det er let at folde sammen og opbevare.

Desværre ser man dog ofte bannere, der er misligeholdt, som er falmet i farverne, sunket sammen eller har revet sig løs, så det er blevet ulæseligt. Så gør det ikke længere gavn, men skæmmer til gengæld meget og ser billigt ud.

Ofte vil det være en bedre løsning at bruge et pladeskilt i stedet for et banner. Et pladeskilt holder i længere tid, kan vaskes af (fx steder med meget støv, snavs, alger, pollen osv), falmer ikke og synker ikke sammen.

Men gør man det rigtigt, kan et banner holde sig flot i mange år og fungere godt for beskueren.

Design af banneret

Der er flere ting at tage stilling til når man designer grafik og tekster til bannere. Skal banneret trykkes på “almindeligt” stof, på presenningsdug eller måske på et let, halvgennemsigtigt materiale med stor luftgennemstrømning? Ved sidstnævnte er bannermaterialet perforeret med titusindvis af små huller. Det kan betyde, at en tekst som står skrevet lidt for småt, kan blive nærmest ulæselig.

Det er heller ikke ligegyldigt for læsbarhedens skyld med kontrasten mellem tekst og baggrund. Et banner er som regel trykt i så stor en størrelse, at det skal ses på en vis afstand. Måske skal det endda kunne afkodes på ganske få sekunder i forbifarten, hvis det er sat op ud til en vej. Derfor er det heller ikke ligemeget, hvor meget tekst der står, hvor lange og svære ord, der bliver brugt og hvor stor skrifttypen er.

Dekorativbureauet har mange års erfaring med bannerdesign og hjælper dig gerne med at få besvaret dine spørgsmål.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial